Ketika Sahabat Rasulullah SAW Ditanya


Pada suatu hari Rasulullah Saw duduk-duduk bersama sahabat nya & bertanya kepada mereka,
Bermula di tanyakan kepada Sayyidina Abu Bakar RA,
Rasulullah Saw ," apa yang kamu suka dari dunia ini???

Sayyidina Abu Bakar RA," aku suka dari dunia ini 3 perkara ;

1) Duduk-duduk bersama mu ya Rasulullah.
2) Melihat wajahmu ya Rasulullah.
3) Aku berkorban hartaku untukmu ya Rasulullah.

Rasulullah Saw ;" bagaimana dengan mu ya Umar???
Sayyidina Umar RA : ada 3 perkara yang aku suka.

1) Berbuat kebaikan walaupun dalam keadaan manusia tidak mengetahuinya.
2) Mencegah kemungkaran walaupun dalam keadaan terang-terangan.
3) Berkata yang benar walaupun pahit.

Rasulullah Saw ; " bagaimana pula dengan mu wahai Utsman ???
Sayyidina Utsman RA ;" ada 3 perkara yang aku sukai :

1) Memberi makan
2) Memberi salam
3) Sholat malam di waktu manusia tidur.

Rasulullah Saw ; " bagaimana dengan mu Ali ???
Sayyidina Ali RA ; " Aku juga cinta 3 perkara.

1) Memuliakan tamu
2) Berpuasa di musim panas
3) memukul musuh dengan pedang.

Rasulullah Saw ; " bagaimana dengan mu ya Abu Dzar ???
Sayyidina Abu Dzar ; " aku suka 3 perkara.

1) Lapar
2) Sakit
3) Mati

Rasulullah Saw ," kenapa ???
Sayyidina Abu Dzar ; "

1) Aku suka lapar untuk membersihkan HATI,
2) Aku suka sakit karena untuk mengurangi dosaku,
3) Aku suka mati untuk bertemu dengan TUHAN ku.

Kemudian Rasulullah Saw bersabda ;" Aku cintakan dari dunia ini 3 perkara.

1) Wangi-wangian
2) Wanita Sholehah
3) Sholat menjadi penyejuk mataku.

Kemudian di waktu itu turunlah malaikat Jibril AS memberi salam kepada Rasulullah Saw & para sahabat.
Kemudian malaikat Jibril as berkata ;" aku suka di dunia kamu 3 perkara.

1) Menyampaikan Risalah
2) Menunaikan Amanah
3) Cinta terhadap orang MISKIN.

Kemudian malaikat Jibril as naik ke langit & tiba-tiba turun lagi ke bumi dan berkata ;" sesungguhnya Allah SWT mengucapkan salam kepada kamu semua & Allah SWT berfirman ;" yang aku sukai dari Dunia 3 perkara.

1) Lidah yang senantiasa BERDZIKIR
2) Hati yang senantiasa KHUSYUK
3) Jasad yang sabar menanggung UJIAN.

Subhanallah, semoga kelak kita bersama Rasulullah Saw dan Sahabat nya & mendapat ridho dari Allah SWT serta syurganya dengan Tampa hisab...
Allahummasholli'ala sayyidina Muhammad wa'alaali sayyidina Muhammad..
Aamiin Ya Robbal'amiin

Belum ada Komentar untuk "Ketika Sahabat Rasulullah SAW Ditanya"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel